ETEM Logo
ETEM Logo
Κλείσιμο
23.6.2021

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΟ ΦΩΣ

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Έχουμε ήδη μιλήσει για την αισθητική της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής, όπως αυτή πραγματώνεται μέσα από τις οπτικές εκλεπτύνσεις. Ένα άλλο χαρακτηριστικό με καθαρά εικαστική πρόθεση είναι η μορφολογική διαμόρφωση των όγκων, με τρόπο ώστε να συνομιλούν με το φως του ήλιου.

Όταν ένα κτίριο λούζεται από το σκληρό μεσογειακό φως, οι όγκοι πολλές φορές ακυρώνονται, αφού οι σκιάσεις είναι ελάχιστες. Έτσι, για παράδειγμα, ένα κυλινδρικό στοιχείο δεν δίνει ενδεχομένως την τρισδιάστατη αίσθησή του όγκου του όταν βομβαρδίζεται από το άπλετο φως της Ελλάδας. Αυτό φαίνεται ότι είχε γίνει αντιληπτό από τους αρχαίους αρχιτέκτονες, οι οποίοι κατέφυγαν σε διάφορες μορφοπλαστικές λύσεις για να συλλάβουν το φυσικό φως και να δημιουργήσουν τις κατάλληλες φωτοσκιάσεις και αντιθέσεις, αναδεικνύοντας βασικά στοιχεία του συνόλου.

Ένα από τα στοιχεία που αναδεικνύονται εμφατικά είναι ο κίονας. Οι απαραίτητες φωτοσκιάσεις εδώ, δημιουργούνται από τις ραβδώσεις, οι οποίες απολήγουν σε ακμές στον δωρικό ρυθμό και σε ταινίες στον ιωνικό. Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε γιατί επιλέχθηκε μια τόσο δύσκολη στην υλοποίησή της μορφοποίηση, εκτός μόνον αν υπάρχει ένα αισθητικό κίνητρο.

Παρατηρούμε επίσης ότι πάντα οι τοίχοι βρίσκονται στο σκοτάδι, με αποτέλεσμα οι κίονες του πτερού (της κιονοστοιχίας δηλαδή) να  προβάλλονται εντονότερα. Δημιουργείται έτσι μία σχέση φωτός - σκιάς, που αναδεικνύει όλο το οικοδόμημα και κάνει το μάτι να διακρίνει βασικές ρυθμολογικές εκφάνσεις.

Παρόμοιο παιχνίδι με το φως γίνεται και με άλλα στοιχεία, όπως οι τρίγλυφοι, οι εγχαράξεις των κιονόκρανων, τα γλυπτά στις μετόπες κλπ.

Γνωρίζατε ότι:

Η κατασκευή των κιόνων ήταν από τις πιο δαπανηρές εργασίες που γινόντουσαν για την αποπεράτωση του ναού. Δινόταν μεγάλη σημασία στις αναλογίες του, έτσι ώστε στην περίπτωση του δωρικού, το ύψος να μην ξεπερνά τις πέντε με έξι φορές την κάτω διάμετρο του και στην περίπτωση του ιωνικού τις οκτώ. Αυτό, άσχετα με το απόλυτο ύψος, έδινε μια αντιπροσωπευτική, λίγο πολύ, αναλογία στον κίονα του κάθε ρυθμού. Για αυτό λέμε π.χ. ότι οι ιωνικοί κίονες είναι ραδινοί, ενώ οι δωρικοί πιο στιβαροί.

 

 

 

 

ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ

ΑΛΛΑ ΝΕΑ

13.9.2021
thumb

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Οι άνθρωποι δημιουργούν τις καλές τέχνες από την αυγή της ανθρωπότητας, ξεκινώντας με εικόνες θηραμάτων που βρέθηκαν σε σπηλιές σε όλο τον κόσμο, από τη Γαλλία έως την Ινδονησία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
13.9.2021
thumb

ΖΗΤΗΣΑΜΕ ΑΠΟ 5 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΡΙΓΡΑΨΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΣΕ 50 ΧΡΟΝΙΑ

Μπείτε στο ρόλο του προφήτη και προβλέψτε πώς βλέπετε την πόλη του μέλλοντος σε 50 χρόνια; Πώς θα είναι η αρχιτεκτονική τότε;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
13.9.2021
thumb

ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Από τα όσα έχουμε μέχρι τώρα πει, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η ολοκλήρωση ενός οικοδομήματος πατάει σε δύο πυλώνες:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
27.8.2021
thumb

ΣΑΣ ΣΥΣΤΗΝΟΥΜΕ ΠΕΝΤΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Η αρχιτεκτονική φωτογραφία διαθέτει μια ξεχωριστή θέση στην τέχνη, η οποία εστιάζει και παρουσιάζει τα υλικά όπως το γυαλί σε κτίρια με όλα τα στοιχεία τους, το αστικό περιβάλλον, τα μνημεία,
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ