ETEM Logo
ETEM Logo
Κλείσιμο
22.7.2021

ΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Είναι λογικό ότι για να εξυπηρετηθούν τα οράματα της αρχιτεκτονικής και να μπορέσουν  να υλοποιηθούν όλες αυτές οι περίτεχνες φόρμες, θα έπρεπε η οικοδομική τέχνη και όλες οι συναφείς της να βρίσκονται σε ανάλογο επίπεδο. Και φυσικά, κάτι τέτοιο συνέβαινε πραγματικά.

Ένα ιδιαίτερο φαινόμενο που συναντάμε ήδη από την μινωική περίοδο, είναι τα λεγόμενα τεκτονικά σημεία. Μιλάμε κατά βάση για χαράξεις κάποιων σχημάτων πάνω στους λίθους, συνήθως σε αφανείς πλευρές. Οι ερμηνείες που έχουν δοθεί γι αυτά ποικίλουν και κυμαίνονται από καθαρά συμβολικές, μέχρι καθαρά λειτουργικές, αν και δεν είναι απαραίτητο το ένα να αναιρεί το άλλο, ειδικά σε πρωιμότερες εποχές όπου το συμβολικό στοιχείο περιμένουμε ίσως να είναι πιο έντονο.

Ωστόσο, η πιο πιθανή ερμηνεία είναι πως αυτά τα χαραγμένα σχήματα λειτουργούσαν ως οδηγοί για το που θα μπει ο κάθε λίθος κατά την διαδικασία της αποπεράτωσης ενός οικοδομήματος. Μην ξεχνάμε ότι, κατά κανόνα, όλα τα λίθινα στοιχεία λαξεύονταν χονδρικά ώστε να πάρουν μία πρώτη μορφοποίηση στο λατομείο και έπειτα έπαιρναν την τελική τους μορφή στο εργοτάξιο. Η συσσώρευση όλων αυτών των υλικών σε έναν χώρο, αναμφίβολα απαιτούσε ένα πλήρες σύστημα οργάνωσης, ανεπτυγμένο σε τέτοιο βαθμό που να βοηθά τον τεχνίτη και τον αρχιτέκτονα να έχουν πληρέστερη εποπτεία. Θα ήταν ελλιπές να ισχυριστούμε ότι τα τεκτονικά σημεία, που άλλωστε δεν τα συναντάμε πάντα, ήταν το μοναδικό τέτοιο σύστημα, αλλά σίγουρα, όπου υπάρχουν, εξυπηρετούν ανάλογους σκοπούς.

Τα σήματα ως προς την μορφή τους ήταν αρκετά απλά. Χρησιμοποιούνταν γράμματα της αλφαβήτου, ευθείες γραμμές, τεθλασμένες, γεωμετρικά σχήματα (τετράγωνα, τρίγωνα, σταυροί κ.α.) και τα αρχικά κάποιον αριθμών. Στα προπύλαια της ακρόπολης της Αθήνας, στον ναό της Αφαίας στην Αίγινα, στον ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς, στον αρχαίο ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και σε πολλά άλλα μνημεία μπορούμε να γίνουμε μάρτυρες τέτοιων πρακτικών.

Γνωρίζατε ότι:

Η μεταφορά ολόκληρων ναών από μία περιοχή σε άλλη δεν ήταν κάτι άγνωστο, κυρίως κατά την ρωμαϊκή περίοδο. Μπορεί σήμερα να μας φαίνεται κοπιώδες και μεγάλο έργο, αλλά σε τελική ανάλυση ήταν πιο εύκολο να μεταφέρεις έναν ήδη έτοιμο ναό, παρά να χτίσεις έναν καινούργιο. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα ήταν η μεταφορά κομμάτι-κομμάτι του ναού του Άρεως από την Παλλήνη Αττικής στην αρχαία αγορά της Αθήνας, περίπου τον 2ο αι. μ.Χ.

Σήμερα είναι αρκετά συνηθισμένη η μεταφορά κτιρίων σε παγκόσμιο επίπεδο, όχι αποσυναρμολογημένων, αλλά ολόκληρων, για μικρότερες όμως αποστάσεις. Στην χώρα μας, ενδεικτικά, ο ιερός ναός της Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Τορνικίου του 12ου αιώνα στα Γρεβενά μετακινήθηκε το 2011 περίπου 140 μ. για να δημιουργηθεί τεχνητή λίμνη. Το έργο έγινε υπό την επίβλεψη και τον σχεδιασμό του καθηγητή κ. Μανόλη Κορρέ.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ

ΑΛΛΑ ΝΕΑ

18.10.2021
thumb

Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

Η αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική αποτέλεσε παράδειγμα προς μίμηση στο πέρασμα των αιώνων. Στοιχεία
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
18.10.2021
thumb

ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ - ΤΙ ΘΑ ΑΛΛΑΞΕΙ;

Ο σχεδιασμός νέων χώρων και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων, μέσω της εφαρμογής ταχύτερα αναπτυσσόμενων τεχνολογιών, θεωρείται μια σημαντική πρόκληση για την αρχιτεκτονική του μέλλοντος.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
13.9.2021
thumb

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Οι άνθρωποι δημιουργούν τις καλές τέχνες από την αυγή της ανθρωπότητας, ξεκινώντας με εικόνες θηραμάτων που βρέθηκαν σε σπηλιές σε όλο τον κόσμο, από τη Γαλλία έως την Ινδονησία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
13.9.2021
thumb

ΖΗΤΗΣΑΜΕ ΑΠΟ 5 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΡΙΓΡΑΨΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΣΕ 50 ΧΡΟΝΙΑ

Μπείτε στο ρόλο του προφήτη και προβλέψτε πώς βλέπετε την πόλη του μέλλοντος σε 50 χρόνια; Πώς θα είναι η αρχιτεκτονική τότε;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ