ETEM Logo
ETEM Logo
Κλείσιμο
22.7.2021

Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΤΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Σήμερα που στην καθημερινότητά μας κατακλυζόμαστε από πληροφορίες  και εικόνες, είναι πολύ εύκολο να γίνουμε δέκτες αλλά και πομποί πολλών κοινωνικών και πολιτικών μηνυμάτων. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης κάνουν την  ζωή μας πιο εύκολη σε αυτόν τον τομέα, αλλά συγχρόνως μας εφησυχάζουν λίγο ως προς την αποκωδικοποίηση σημαίνοντος και σημαινομένου. Με λίγα λόγια, η ευκολία στην επικοινωνία που διέπει το μεγαλύτερο μέρος της δυτικής κοινωνίας, αμβλύνει ίσως λίγο την αίσθηση που έχουμε για αποσυμβολισμούς και ερμηνείες.

Στην αρχαιότητα τα πράγματα δεν ήταν έτσι. Τα μέσα για την διασπορά πολιτικών μηνυμάτων και επίδειξης status ήταν φυσικά πιο περιορισμένα. Η τέχνη, σε όλες τις σχεδόν τις μορφές, πολλές φορές εξυπηρετούσε παρόμοιους στόχους. Η κάθε πόλη, ανάλογα με το ανάστημά της,  χρησιμοποιώντας την μνημειώδη αρχιτεκτονική σε δημόσιους χώρους και ιερά, εκμεταλλευόταν την ευκαιρία για την επίδειξη πλούτου και δύναμης. Σε συνδυασμό με την αρχιτεκτονική γλυπτική (τα γλυπτά δηλαδή που κοσμούσαν τους ναούς), έφτιαχνε ένα συγκεκριμένο αφήγημα που απευθυνόταν στους πολίτες, αλλά και στους επισκέπτες και συγχρόνως αύξανε το κύρος της.

Για μια ακόμη φορά ο Παρθενώνας μας δίνει το καλύτερο παράδειγμα αυτής της πρακτικής. Πέρα από τις λεπτομέρειες που τον καθιστούν ένα αξεπέραστο αρχιτεκτονικό επίτευγμα, με προεκτάσεις αισθητικές και εικαστικές, έχει και γλυπτό διάκοσμο που προσπαθεί να πει κάτι για την ίδια την πόλη.

Πιο συγκεκριμένα, στην κορυφή του, στο αέτωμα δηλαδή, τοποθετείται το δωδεκάθεο. Οι μετόπες κοσμούνται με άθλους του Θησέα, κατεξοχήν ήρωα της Αθήνας. Τέλος, το ανώτερο σημείο του τοίχου του ναού επιστέφεται με μία ενιαία ζωφόρο, με γλυπτή παράσταση της πομπής των Παναθηναίων.

Η τριμερής αυτή διάταξη παρουσιάζει συγχρόνως τρεις κόσμους. Τον κόσμο των θεών, τον κόσμο των ηρώων και τον κόσμο, όχι οποιονδήποτε πολιτών, αλλά των Αθηναίων.

Έτσι, θεοί και ημίθεοι είναι παρόντες στην πομπή της μεγαλύτερης γιορτής της πόλης, μαζί με όλους τους πολίτες. Η πόλη δηλαδή είναι ένθεη, ένα σαφές μήνυμα της δύναμης και του κύρους της Αθήνας σε όλους όσους αντικρίζουν τον ναό.

Γνωρίζατε ότι:

Κατά την περίοδο της δεύτερης φάσης των Μηδικών Πολέμων το 480 π.Χ. η Αθήνα καταλήφθηκε και καταστράφηκε ολοσχερώς από τους Πέρσες. Μαζί με το άστυ, καταστράφηκε και η ακρόπολη, στην οποία βρισκόταν υπό κατασκευή ένας ναός παλαιότερος από τον Παρθενώνα, που σήμερα ονομάζουμε Προπαρθενώνα και σώζονται πολύ λίγα κατάλοιπά του. Μετά την λήξη του πολέμου, οι Αθηναίοι έφτιαξαν τείχος γύρω από την ακρόπολη και εντοίχισαν αρχιτεκτονικά μέλη του κατεστραμμένου ναού στην βόρεια πλευρά, για να τους θυμίζει την καταστροφή και την αναγέννησή τους. Τα μέλη αυτά είναι ορατά ακόμα και σήμερα, αρκεί να κοιτάξει κάποιος την ακρόπολη ενώ περπατά στην οδό Αιόλου.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ

ΑΛΛΑ ΝΕΑ

13.9.2021
thumb

ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Οι άνθρωποι δημιουργούν τις καλές τέχνες από την αυγή της ανθρωπότητας, ξεκινώντας με εικόνες θηραμάτων που βρέθηκαν σε σπηλιές σε όλο τον κόσμο, από τη Γαλλία έως την Ινδονησία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
13.9.2021
thumb

ΖΗΤΗΣΑΜΕ ΑΠΟ 5 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΝΑ ΜΠΟΥΝ ΣΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΠΕΡΙΓΡΑΨΟΥΝ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΣΕ 50 ΧΡΟΝΙΑ

Μπείτε στο ρόλο του προφήτη και προβλέψτε πώς βλέπετε την πόλη του μέλλοντος σε 50 χρόνια; Πώς θα είναι η αρχιτεκτονική τότε;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
13.9.2021
thumb

ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ

Από τα όσα έχουμε μέχρι τώρα πει, αντιλαμβάνεται κανείς ότι η ολοκλήρωση ενός οικοδομήματος πατάει σε δύο πυλώνες:
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
27.8.2021
thumb

ΣΑΣ ΣΥΣΤΗΝΟΥΜΕ ΠΕΝΤΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΥΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

Η αρχιτεκτονική φωτογραφία διαθέτει μια ξεχωριστή θέση στην τέχνη, η οποία εστιάζει και παρουσιάζει τα υλικά όπως το γυαλί σε κτίρια με όλα τα στοιχεία τους, το αστικό περιβάλλον, τα μνημεία,
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ